AKTUÁLNĚ / Ekologie

Popis:
Autor / zdroj: Petr Chmelař
20.5.2020

Povodí Moravy dokončuje obnovu vodní nádrže Hrabišín

ŠUMPERSKO

Povodí Moravy, s. p. dokončuje rekonstrukci a těžbu sedimentů z vodní nádrže Hrabišín na Šumpersku. Práce vedly k obnovení všech funkcí nádrže a vytvořily v krajině hodnotný biologický i estetický prvek. Roční práce si vyžádaly náklady 14 mil. Kč.

V roce 2019 Povodí Moravy, s. p. zahájilo celkovou obnovu vodní nádrže Hrabišín. Před zahájením stavebních prací byla nádrž vypuštěna, aby mohla začít těžba sedimentů a postupná rekonstrukce hráze a funkčních objektů. Průměrná tloušťka sedimentů, které bylo z nádrže potřeba odstranit, činila půl metru. „Obnova nádrže spočívala v odtěžení asi 7 400 m3 sedimentů a komplexní rekonstrukci návodního líce hráze, výpustného zařízení, bezpečnostního přelivu a drenážního systému. Na všech površích stávajících objektů jsme provedli sanace a současně s tím jsme provedli i tlakovou injektáž trhlin v konstrukcích za účelem zamezení průsaku vody,“ popisuje práce generální ředitel Povodí Moravy, s. p. Václav Gargulák.

Postupem času bylo dno nádrže průběžně zanášeno sedimenty, čímž došlo k výraznému omezení kapacity pro zadržování vody. Odbahnění tak vedlo ke zvýšení retenční schopnosti nádrže udržet vodu v krajině. Rekonstrukce funkčních částí pak prodlouží životnost vodního díla o řadu let. „Po dokončení a napuštění vodní nádrže dosáhneme významného posílení biodiverzity, nádrž bude představovat významný prvek ekologické stability krajiny, umožní lépe hospodařit s povrchovou vodou a posílí retenci vody v krajině. Důležitou funkcí tohoto vodního díla je i zajištění minimálního zůstatkového průtoku v potoce pod nádrží a celkové zlepšení odtokových poměrů. V době prudkých dešťů dokáže vodní nádrž zachytit v závislosti na naplněnosti nádrže až 33 tisíc kubíků vody. To je významné množství, se kterým se dá v době sucha nadlepšovat průtok pod vodní nádrží. Dojde také ke zpomalení odtoku povrchové vody z povodí a v neposlední řadě zvýšení estetické přitažlivosti celé lokality,“ popisuje přínos realizovaných prací Gargulák.

Obnova malých vodních nádrží je pro vodohospodáře mimořádně důležitá, protože hrají významnou roli v příslušné lokalitě obzvlášť  v období  sucha, kdy dokáží krátkodobě vylepšovat vodní bilance v menších tocích, aby nevysychaly. Mimo to nádrž po napuštění poskytne útočiště mokřadním a bažinným společenstvům a vhodné podmínky pro hnízdění ptactva.

Práce skončí v červnu 2020. Pak začne Povodí Moravy, s. p. vodní nádrž Hrabišín opět napouštět. Doba napouštění bude záviset na hydrologické situaci.  Stavba si vyžádala náklady v celkové hodnotě 14 mil. Kč, přičemž část těchto nákladů je hrazena z dotačního programu Ministerstva zemědělství 129 290 „Podpora opatření na drobných vodních tocích a malých vodních nádržích“. Zbývající část nákladů uhradilo Povodí Moravy, s. p. z vlastních zdrojů.

Vodní nádrž Hrabišín leží na bezejmenném drobném vodním toku, který je levostranným přítokem Loučky. Nádrž vznikla v roce 1986, má rozlohu 1,6 ha a zásobní objem 27 000 m3.


Autor / zdroj: Petr Chmelař

DALŠÍ ČLÁNKY

Neplodných v Olomouckém kraji přibývá, ženy řeší mateřství pozdě

Odkládání rodičovství do pozdního věku, kouření, obezita a nezdravý životní styl – to vše se podepisuje na nárůstu počtu pacientů, kteří se léčí pro n

V noci ze soboty na neděli se uzavře podjezd do Předmostí, objížďku přes Dluhonice zkomplikuje úprava vedení

Částečná uzavírka podjezdu pod železnicí, který se nachází mezi Přerovem a jeho místní částí Předmostí, komplikuje situaci řidičům už od července. O

Olomoucký kraj kvůli covidu-19 odloží poznávací zájezdy seniorů. Pomůže jim jinak

S ohledem na aktuální epidemiologickou situaci a doporučení hygieniků letos Olomoucký kraj nebude realizovat projekt Seniorské cestování.

DNES SE STALO

VYNÁLEZY24. září 1815

po řadě neúspěšných pokusů proběhla první zkušební jízda českého parovozu Josefa Božka, první tohoto druhu na kontinentě.

AUTO-MOTO24. září 1948

byla založena firma Honda Motor Comp., japonský výrobce osobních a nákladních automobilů a motocyklů.

ZAJÍMAVOSTI24. září 1957

byl v noci z 24. září na 25. září uveden do provozu první československý jaderný reaktor.

POZVÁNKA OBRAZEM